The last weeks in Australia... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Richard Vernooij - WaarBenJij.nu The last weeks in Australia... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Richard Vernooij - WaarBenJij.nu

The last weeks in Australia...

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

01 Juni 2013 | Singapore, Singapore

En dan ga ik nu beginnen aan mijn laatste Australië reisverslag. In dit reisverslag komt dan ook de beschrijving van mijn letterlijke hoogtepunt maar ook vele andere leuke dingen!

We waren gebleven bij de ferry naar Magnetic Island. Een eiland zo’n 20 min. bij het vaste land vandaan wat vooral erg mooi is en lijkt op de groene gedeeltes van de Griekse eilanden die wij kennen. Ik had 2 nachten geboekt in het Base Hostel, ze voerde het concept uit van een hostel maar verder was het alles behalve een hostel. Wat een gave plek was dit, het leek wel een resort! Pal aan het strand hadden ze een grote open air Bar / Disco waar je overdag lekker kon relaxen en ’s avonds terecht kon voor een hapje en een drankje. De slaapkamers waren mooie hutjes en die van mij stond lekker rustig pal aan het strand met een super uitzicht! Op deze plek kreeg ik dan ook gelijk spijt maar 2 nachten te blijven, maar goed daardoor maar extra genieten.

Kwam nog een aardige Nederlandse gozer tegen die het bed onder mij sliep met wel een erg mooie naam! Eerste avond lekker rustig aan gedaan maar zeker wel gezellig gehad! Volgende dag alweer afscheid van Richard genomen en zijn we met een groepje van wat Nederlanders en Engelse op pad gegaan om het eiland te gaan verkennen. We hadden een busticket gekocht zodat we hop on hop off het eiland af konden gaan. Bij de laatste stop eerst 45 minuten gewacht te hebben na een hike van 1,5 uur kwam de bus dan eindelijk, alleen helaas met de mededeling dat hij vol zat en niemand meer mee mocht nemen. Om niet nog langer voor niks te hoeven wachten uiteindelijk dus mijn lift kwaliteiten nog even uit de kast gehaald en stonden we uiteindelijk eerder dan de mensen van de bus bij de supermarkt verderop in het dorp. Daar de nodige ingrediënten gehaald voor een erg lekkere maaltijd.

De volgende dag de bus / ferry / bus gepakt op naar Cairns, mijn eindbestemming in Australië. Moet eerlijk bekennen dat het ook best even raar voelde toen de buschauffeur door de microfoon afscheid nam van de mensen die niet meer met de Greyhound verder gingen reizen omdat dit hun eindbestemming was. Ik was er daar dus een van maar wel extra redenen om er nog een top tijd van te maken mijn laatste 10 dagen in Australië!

Aan de oostkust kom je elkaar steeds weer tegen en we hadden het er al een keer over gehad om samen een auto te huren en een tour te maken naar Cape Tribulation. Omdat sommige alweer vlug naar huis gingen, stapten we de 1e dag in Cairns de huurauto in om onze weg naar Cape Tribulation te maken. Onze eerste stop was vlakbij een rivier waar we een krokodillen tour gedaan hebben. Ik had deze nog niet in het wild gezien maar kon ze na deze 1,5 uur durende tour wel afstrepen, heb er geloof ik 3 gezien in verschillende maten. Verder was de natuur i.c.m. die rivier erg mooi om te zien!
Daarna zijn we naar een creek gereden waar 3 riviertjes/beekjes in het regenwoud bij elkaar kwamen en het water daar erg mooi kleurde. Een plek die niet op het programma staat van alle tours of reisboeken dus zeker leuk dat we die gevonden hadden. Ook nog even gezwommen in de creek en toen een plek opgezocht voor de lunch.
Na de lunch zijn we naar het strand van Cape tribulation gereden wat naar ons idee niet heel veel voorstelde. Gelukkig waren we al helemaal tevreden met wat we de rest van de dag gezien hadden. Al met al een mooi dagje gehad en deze goed afgesloten met een Sunday ijsje van de Hungry jacks in de drive trough natuurlijk!

Ook de volgende dag ging mijn wekker weer vroeg en maakte ik mijn weg naar de haven van Cairns. Hier even ingecheckt en toen aan boord gegaan van de boot die ik geboekt had. Met die boot vaarden we naar het wereldberoemde Great Barrier reef waar voor mij ook een duik op het programma stond. Was een erg luxe tour met goed eten en veel crew die voor je klaar stond je te helpen. Vooral bij het duiken omdat het mijn eerste keer was kwam dit goed van pas. We begonnen met wat instructies en werd ingedeeld in groep 3. Eerst nog een glass bottum boot op geweest en dus al even kennis gemaakt met het reef en me toen klaar gemaakt voor het duiken. Uiteindelijk loop je dus bewapend en bezakt met de gehele uitrusting naar de achterkant van de boot en verwachte ik via het trappetje mij achteruit in het water te moeten laten vallen. De vraag vanuit een instructeur kwam vroeg of ik klaar was, waarop mijn antwoord ja was en na 1 sec. lag ik met mijn gehele uitrusting na een duwtje in het water. Blijkbaar kun je zo ook te water gelaten worden. Maar zo begint je duik wel wat onwennig en met een verkeerde ademhaling wat voor andere ook voor problemen zorgden. Gelukkig had ik mijn ademhaling snel onder controle en na wat kleine testjes onder water waren we klaar om te gaan duiken. Het ging om een introdive dus je bent wel verplicht om handjes vast te houden met je instructeur. In mijn geval een gozer die nog jonger was dan mij, normaal ben ik daar niet zo van, van dat handjes vast houden maar zo je eerste ervaring ademhalen onder water vond ik het allemaal wel best. Dat handjes vasthouden vergeet je ook snel want wat is het mooi daar onderwater. Mensen die mij kennen zullen weten dat ik een groot fan ben van wintersport maar was daar echt onder water aan het twijfelen: duiken of wintersport, duiken of wintersport…. Gelukkig ging het met mijn oren ook goed waar ik het vliegtuig er nog wel eens flink last van kan hebben, maar goed ik kon klaren en daar gaat het om. Wat ook fijn is aan zo’n instructeur dat hij je erop attent maakt wanneer er iets moois te zien is in de buurt. Zo heb ik bij mijn eerste duik een beste barracuda, zeeschildpad, nemo een op een haai lijkende vis en nog vele andere mooie vissen mogen zien. Ik was zo enthousiast toen ik uit het water kwam dat ik me gelijk ingeschreven heb voor mijn 2e duik. Na de duik trouwens ook nog gesnorkeld wat ook zeker de moeite waard was!
Tijdens de goede lunch had je de tijd om deze topervaring met de andere te delen en daarna was het tijd voor mijn 2e duik maar dan na een stukje varen op een andere plek. De eerste duik zijn we tot 8 meter gegaan bij de 2e duik helaas niet dieper. Wel was het een stuk gaver doordat je nu zonder handjes vasthouden het Great Barrier Reef mocht verkennen, nog wel met een instructeur maar dat was zeker geen probleem. Aardige gozer en wel gelachen onder water doordat hij mij teveel gewicht omgedaan had was ik net een baksteen die steeds naar de bodem zonk. Zodra hij even stopte om te wachten op de 3 andere van ons groepje lag Richard als een steen op de bodem van de zee. Hij heeft nog tot 3 keer toe mijn vest geprobeerd iets op te pompen maar dit mocht niet baten. Hierdoor had ik wel de mogelijkheid om mooi onder het reef te kunnen kijken en dus oog en oog met een grote rog kwam. Ik probeerde de rest van de groep dit nog duidelijk te maken maar helaas begrepen ze mijn signalen niet. Later nog wel een kleinere lagoon Ray met van die mooie blauwe stippen gezien. Ook hier weer erg mooie vissen gezien en meerdere barracuda’s die je aan kon raken. Na het duiken nog weer wezen snorkelen wat ook weer erg gaaf was. Het is echt een topervaring geweest alleen moet ik wel helaas zeggen dat ik Australië verlaat zonder onder water oog en oog met een haai geweest te zijn (heb ze alleen in het donker vanaf de boot mogen zien)…

’s Avonds zijn we nog met wat mensen van de boot en nog wat andere mensen die ik kende wezen stappen in Cairns en de volgende dag lekker rustig aan gedaan en bij de Lagoon van Cairns gechilled. Oja eerst nog gezellig bij PJ O’ Brians wezen eten, mijn favoriete restaurant / bar van Cairns waar je met een voucher van mijn hostel voor 5 dollar een erg goede maaltijd met een drankje kon scoren. Logisch gevolg dat ik in Cairns wel geteld 1x gekookt heb. Na het dagje rustig aan doen stond mijn Uncle Brians Tour op het programma. Een tour waarvan ik niet echt wist wat ik moest verwachten maar wat wel een erg leuke dag werd. We hebben een rondleiding door het regenwoud gehad, weer een duik genomen in zo’n ijskoude creek, gedoken vanaf een rots, bij de Josephine Falls van een natuurlijke glijbaan gegleden, daar in de sterke stroming nog een klein meisje met een in paniek verkerende moeder gered en foto’s gemaakt bij de Mia Mia waterfall welke bekend staat om de shampoo reclames van Herbal Essences en de clip van Peter Andre een oud nummer die ik nog wel kende (you tube).

’s Avonds natuurlijk weer naar PJ O’ Brians geweest en daarna mee geweest met een kroegentocht die vanuit een paar hostels werd georganiseerd. De volgende dag weer lekker rustig aan gedaan en de volgende dag gaan wildwater raften op de Tully River in de buurt van Mission Beach. Erg gave ervaring en een aardige instructor die er een mooie dag van maakte! De volgende dag zijn we naar de DFO geweest een outlet zoals Batavia stad in Nederland met mooie prijzen voor mooie kleren. We moesten tevens wat oranje kleren scoren voor koninginnenacht dus die outlet kwam goed van pas. Uiteindelijk allemaal goed geslaagd en een leuke dag gehad. ’s Avonds natuurlijk weer PJ O’ Brians maar verder rustig aan gedaan want de volgende dag stond dan mijn letterlijke hoogtepunt op de planning.

Om 7.00 uur stipt werd ik opgepikt door het busje en werd ik afgezet bij het skydive centre van Cairns. Na wat paperwork en natuurlijk weer een briefing werd ik gelukkig in de 1e groep ingedeeld waardoor ik niet lang meer hoefde te wachten. Rosan nog even aan de telefoon gehad en toen was het tijd om richting het vliegveld te gaan. Samen met de instructeurs zaten we in het busje en gelukkig gingen ook de parachutes mee! Bij aankomst op het vliegveld van Cairns werden we vlug in het harnas gehesen en begon Gino (geloof ik) ook gelijk met het maken van een filmpje. Hij deed een klein interview met me en al vlug stapten we het vliegtuig in. Ik mocht als laatste instappen wat ook betekende dat ik er als eerste uit moest, kwam doordat ik de grootste was geloof ik. Een beetje wiebelig gingen we met het kleine vliegtuigje de lucht in maar ik was er eigenlijk best relaxed onder. Het werd wel wat spannender natuurlijk toen het roldeurtje open ging en ik mijn benen naar buiten moest doen maar daarna ging de zuid afrikaan ervoor en gingen we binnen no time met 220 km per uur terug naar de aarde. De zwaarte kracht deed goed zijn werk wat het zelfs moeilijk maakte om normaal adem te halen. We sprongen uit het vliegtuig op 14.000 ft wat neer komt op een goede 4,2 km hoogte. Bij 4000 ft na 60 seconden vrije val deed hij de parachute uit wat wel met een enorme kracht gebeurd. Kon later ook op mijn borstkast de banden terug zien. In ieder geval die 60 sec. vrije val zijn helemaal te gek en gaan enorm hard. Je krijg het echt het gevoel dat je vliegt (valt). Wat een kracht niet normaal!
Wanneer de parachute open is, is het heel rustgevend en hang je daar heerlijk te genieten van het uitzicht. Toen kwam de vraag of ik wel eens ziek werd op een boot. Nadat ik deze vraag met nee beantwoord had kreeg ik letterlijk de touwtjes in handen en heb ik de parachute mogen besturen. Beetje rond getold van links naar rechts wat er gaaf was om te doen. Begreep daarna wel waarom hij die vraag stelde van dat ziek zijn haha. Daarna de touwen weer terug gegeven aan Gino en ons voorbereid op de landing. Doordat dit gebeurde toen het windstil was ging dit met iets meer snelheid dan normaal wat het alleen maar nog meer adrenaline gaf! Zelfs de instructeur vond dat nog wel leuk… Daarna de andere nog zien landen en toen na een groepsfoto terug het busje in naar Cairns waar we een uurtje moesten wachten op de foto’s en films die gemaakt zijn. Ondertussen even met Rosan gebeld om mijn topervaring te delen! De foto’s en DVD zijn helemaal top en kijk hem nog steeds wel eens terug met een dikke glimlach op mijn gezicht!

Voor de rest in Cairns eigenlijk alleen nog maar druk geweest met souvenirs shoppen en mijn tas inpakken. Wel de 29e ’s avonds met een grote groep Nederlanders de laatste Koninginnenacht goed gevierd. Voor mij ook gelijk mijn laatste stapavond in Australië wat ik ook de volgende dag nog wel kon merken…

Mijn toptijd in Australië zit erop, heb er enorm van genoten, super gave tijd gehad, leuke contacten gemaakt, een top sfeer mogen beleven en de gaafste activiteiten uitgevoerd. Toen ik uiteindelijk het vliegtuig in Brisbane instapte was dit met een brok in mijn keel. In een flits zie je de film nog eens terug, ben heel wat ervaringen rijker, heb diverse GB’s vol met mooie foto’s en mogen ervaren hoe het leven van een backpacker is.

Goed leven door Richard :P

PS: inmiddels weer aan de bak in Indonesië en momenteel voor een weekendje in Singapore, meer daarover lees je weer in mijn volgende blog!

  • 04 Juni 2013 - 22:59

    Mama:

    Hoi die Richard
    Ik kan me goed voorstellen ,dat je met pijn in je hart afscheid van dit mooie land neemt, maar wie weet kun je er nog een keer naar terug samen met rosan
    En dan nu weer aan het werk zodat je straks met ons van je volgende vakantie kan genieten.
    Liefs mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 28 Sept. 2012
Verslag gelezen: 600
Totaal aantal bezoekers 21645

Voorgaande reizen:

04 November 2012 - 02 Mei 2013

Indonesië + Australië

Landen bezocht: