Bali, Lombok and the Gilis - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Richard Vernooij - WaarBenJij.nu Bali, Lombok and the Gilis - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Richard Vernooij - WaarBenJij.nu

Bali, Lombok and the Gilis

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

12 Juli 2013 | Indonesië, Kuta

Op 16 Juni heb ik dus afscheid genomen van de mensen op Java en ben ik naar Bali gevlogen. Mijn vaste chauffeur/vriend stond me al op te wachten dus zat snel in de auto. Papa en mama wachtte op mij in het appartement waar we de eerste dagen verbleven. Bij aankomst hing mama al over het balkon om te kijken wie er aan kwamen en niet veel later had ik ze beide weer in mijn armen. Best even een raar momentje na zo’n lange tijd maar natuurlijk voelde het gelijk weer super goed.

Na even wat gedronken te hebben met de chauffeur en het plan gemaakt te hebben voor de volgende dag zijn we met z’n 3en wat gaan eten in Sanur. Je hebt elkaar in ieder geval een hoop te vertellen na zo’n tijd dat bleek wel tijdens het eten.
De volgende dag werden we opgepikt voor een dag touren door Bali. De eerste stop was bij een zilverfabriek waar we het hele proces tot aan het atelier hebben mogen bekijken, daarna reden we door naar een apenbos bij Ubud. Even wat bananen gekocht om de aapjes wat te kunnen geven. Dit was geen lastige taak, papa was dan ook al zijn bananen al kwijt bij de eerste stap na de poort. Hij had het er niet zo op en de apen waren hem dus de baas haha. Ik had mijn bananen even weggestopt in mijn tas dus hebben we later foto’s kunnen maken van aapjes die op onze schouders de banaan aan het eten waren. Wederom bij papa zorgde dit voor zeer lachwekkende momenten want hij kroop helemaal in elkaar door die kleine aapjes. We hebben behoorlijk versteld gestaan van een aapje die duidelijk plezier had van onder water zwemmen, daarna nog wat mooie foto’s gemaakt van het mooie bos en nog een waterslang gespot. Bij de weg terug richting de poort had papa weer pech met de apen en werd gebeten door een aapje dat op zijn rug sprong. Toen hadden we het wel gehad met het apenbos.

Niet veel later werden we afgezet bij een traditionele markt in Ubud en hebben we daar een beetje rond gesjokt, leuk om te zien maar minder voor de neusjes want het stonk er aardig zeg maar. Na een uurtje hadden we het gezien en zijn we naar de vulkaan meer in het noorden gereden. Helaas doordat het bewolkt was hadden we erg slecht zicht dus daar maar even geluncht en weer gegaan. Op de terugweg richting Sanur nog een stop gemaakt bij een erg mooie tempel waar we alle 3 zo’n mooie doek om moesten om onze benen te bedekken. Hij stond papa en mama prachtig!!! Na een mooie niet toeristische route terug kwamen we moe maar voldaan weer terug in het appartement. Tijd voor een pilsje en daarna een hapje eten!

De volgende dag hebben we even rond gekeken in het centrum van Sanur en in de middag het vliegtuig naar Lombok gepakt, een vlucht van slechts 17 minuten. Ik had net mijn tablet opgestart toen ik hem alweer uit moest zetten voor het landen. Bij aankomst werden we opgewacht door een verlegen meisje van 16 met een bordje met onze naam. Ze bleek een stagiaire te zijn die doormiddel van het praten met toeristen haar Engels wil verbeteren. De rit naar het hotel duurde zo’n 1,5 uur maar was erg mooi om te zien, Lombok is echt anders dan Bali en meer basic zoals Java ook is. Na ingecheckt te hebben in het mooie hotel hebben we daar lekker gegeten en toen ons bed opgezocht.

Na een dagje rustig vertoefd te hebben aan het strand en zwembad van het hotel zijn we de 2e dag met een traditionele Indonesische boot naar de Gili eilanden gegaan. Een erg mooie dag, eerst genoten van het uitzicht op het land vanaf het water en toen het eerste eiland bezocht. Daar even rond gekeken en wat gedronken, bij het 2e eiland kwam de snorkeluitrusting tevoorschijn en hebben we kennis gemaakt met de mooie onderwaterwereld van de Gili eilanden. Bij het 3e eiland zijn we weer aan land gegaan en hebben we daar in een bamboo loungebar van een lekkere lunch genoten. De Gili eilanden zijn echt volgends de brochures met een azuur blauwe zee en witte stranden.

De 21e van Juni was het papa zijn verjaardag. Helaas viel het cadeautjes kopen wat tegen op Lombok dus moest onze eigen creativiteit ingezet worden. We hadden al een lekkere taart besteld bij het hotel maar kwamen op nog een beter idee. Aan het strand stond een erg mooi sunsethouse en hebben een verassingdiner kunnen regelen voor ons 3en op de 1e verdieping van het sunsethouse zonder dat er andere mensen waren om te eten. Het was helemaal mooi aangekleed met kaarsjes en bloemen en het eten smaakte prima. Na het eten kwam het hele team met de taart en werd er in het Indonesisch gezongen. Ook de taart smaakte goed en hebben later beneden afgesloten met nog een paar lekkere drankjes waaronder het lokale drankje arak.

De dag erna werden we door de chauffeur en het meisje van 16 opgepikt om naar de watervallen in het noorden van lombok te gaan. Onderweg nog wat stops gemaakt waaronder bij een basisschool, velden met rijst, pinda’s en vele andere producten. Ook hebben we mooie foto’s kunnen maken van de Rinjani vulkaan, de 2 a grootste vulkaan van Indonesië. Eenmaal aangekomen bij de watervallen stond ons eerst nog een beste hike te wachten. Waren we niet helemaal op voorbereid maar gelukkig een goede gids bij ons die ons goed begeleidde en ook voor wat versnaperingen onderweg zorgde. Watervallen waren prachtig maar zeker ook de route/natuur naar de watervallen toe.
Zondag hebben we uiteindelijk uitgecheckt bij het hotel en het leuke team allemaal gedag gezegd, was een top tijd in dat hotel! We werden door dezelfde chauffeur en het meisje opgepikt en hebben onderweg diverse stops gemaakt bij o.a. een traditioneel vissersdorp een boeddhistische tempel, tofu fabriekje aan huis, pottenbakkerij, fruitmarkt en een weverij. De een a laatste stop was bij Emmie het meisje van 16 thuis. Erg bijzonder om te zien waar en hoe ze woonde. We waren de eerste blanken ooit in het dorp dus je begrijpt wel dat het een hoop bekijks opleverde. We werden erg goed verzorgd met fruit, thee en heerlijke pisang goreng (gebakken banaan). Daarna zijn we doorgegaan naar Kuta een plek in het zuiden van lombok, ook hier de azuur blauwe zee en witte stranden. Zo zie je maar hoe veelzijdig Indonesië is want bij ons hotel was het strand meer grijs/zwart door het vulkaan zand maar zeker niet minder mooi! Na wat rond gekeken te hebben en gegeten te hebben in Kuta werden we afgezet bij het vliegveld. Afscheid genomen van het meisje wat voor haar duidelijk niet makkelijk was, alles bij elkaar was in ieder geval een erg mooie tijd op Lombok.

In Kuta zijn we begonnen met 2 daagjes rustig aan chillen bij het zwembad, lekker eten en shoppen. De 3e dag werden we rond de middag opgepikt om zo’n dolphin experience te doen. Op een platform een klein stukje op zee hebben we diverse trucjes met de dolfijn uitgevoerd en hem meerdere malen gemasseerd en geknuffeld. Echt gaaf om mee te maken en te zien hoe de dolfijn ook uit zich zelf naar je toe komt. De instructeur deed het ook erg leuk en samen met een assistent die zorgde voor de foto’s was dit echt een top middag.

De dag erop hadden we een goede dag uitgekozen om weer een kleine tour te doen, eerst een stop gemaakt bij een andere zilverfabriek en daarna doorgereden naar de Tanah lot oftewel een tempel in de zee. Bali kent ongeveer zo’n 1000 tempels op het eiland maar dit is zeker een van de mooiste. Het was vloed en winter dus de zee was erg ruig. Prachtig om te zien hoe die golven tegen de rotsen aan slaan en open breken. Het was bewolkt deze dag en een klein beetje regenachtig dus een prima activiteit op zo’n dag.

De volgende dag zou ik eigenlijk weer gaan surfen maar door het slechte weer dit toch maar niet gedaan. Papa stelde voor dat ik mocht bepalen wat te gaan doen dus mijn keuze was snel gemaakt. Een paar uurtjes later lagen we met z’n 3en naast elkaar in een massagesalon te genieten van een massage. Natuurlijk ook wel gelachen want vooral papa moet daar normaal niet zoveel van hebben dat gepluk aan zijn lijf.

De dag erop was het weer, weer stralend dus wel even een bord gehuurd. Helaas ging het surfen voor geen meter, de voor mij te hoge golven i.c.m. de drukte maakte het allemaal wat lastig. Verder hebben we in Kuta veel genoten van het weer, de vele winkeltjes/shoppincenters en restaurants. Natuurlijk ook van het weerzien omdat we zo even de tijd hebben gehad om afgelopen maanden eens bij te praten. Zondag de 30e zijn papa en mama weer op het vliegtuig naar huis gestapt en ben ik nog een nachtje gebleven. De volgende dag naar Singapore gevlogen en daar om het goed af te sluiten nog even in een Hostel gezeten. Over mijn thuiskomst en hoe het is om thuis te zijn lezen jullie in mijn volgende maar tevens ook laatste reisverslag.

De groeten uit Doornenburg

• 12 Juli 2013 - 23:34

Simone De Bruin:

Hoi Richard,

Weer leuk om te lezen; leuke foto's! Hoop je binnenkort te spreken!

Groetjes,

Simone en family