A great time at Bali!! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Richard Vernooij - WaarBenJij.nu A great time at Bali!! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Richard Vernooij - WaarBenJij.nu

A great time at Bali!!

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

07 Januari 2013 | Indonesië, Kuta

Het nieuwe jaar was maar net begonnen of wij moesten elkaar weer gaan missen. Onze mooie tijd op Bali zit erop en dat is op zijn zachts gezegd best kl*te. We hebben het ontzettend goed gehad op Bali en eigenlijk teveel meegemaakt voor slechts één reisverslag. Toch gaan we proberen jullie weer op de hoogte te brengen van onze mooie ervaringen!

Mijn vlucht was vanuit Yogyakarta, heb het nog 2 dagen gezellig gehad met het gezin uit Jepara dat mij ging uitzwaaien op het vliegveld. Na één dag wachten kwam ook Rosan aan op het mooie Bali. Ze had een goede vlucht gehad en ik stond met een bordje met haar naam, haar op te wachten op het vliegveld, een bijna “All you need is love” momentje dus. Erg fijn om weer samen te zijn!

De eerste 2 nachten verbleven we in een mooi nieuw hotel in het centrum van Kuta waar het voor Rosan even acclimatiseren was en waar we o.a. lekker geshopt en van elkaar genoten hebben. Na 2 nachtjes werden we opgepikt door onze chauffeur om even in te checken in een homestay in Sanur en vervolgens door Bali te gaan toeren.

Onze eerste dag touren begon met een theater waar we een typisch Balinese dans hebben mogen bekijken, een soort toneelstuk waar met veel mooie kledij, schmink en geluiden een verhaal werd uitgebeeld. Daarna kwamen we plots terecht in een sierradenfabriek, erg mooi om te zien hoe de zilveren sierraden allemaal met de hand gemaakt werden, na afloop mochten we een kijkje nemen in het atelier waar het de bedoeling was om ook nog iets te kopen natuurlijk.

Na de sierradenshop de auto in richting een vulkaan, niet echt wetende wat de bedoeling was van een vulkaan bekijken werden we aardig verrast met een super mooi uitzicht waar we tevens een lekker hapje konden eten. Rosan is er nog best stil van geweest van alle indrukken die Indonesië te bieden heeft. Zo ook onze volgende bestemming de eerste tempel op bali, erg mooi om te zien hoeveel aandacht er besteed wordt aan het geloof en wat zijn die tempels mooi. We hebben ons gewassen met speciaal water en wat gedronken om vervolgens een wens te mogen doen. Ik hoop dat mijn wens uit mag komen....

Daarna kwamen we aan bij een rijsteveld, gelijk wat foto's maken natuurlijk waarna er een indonesisch mannetje opdook tussen de rijstplanten, ook van hem wat foto's geschoten en zo aardig als hij was (dachten wij) mocht ik ook nog even die typische manden aan een stok vast houden, ik dacht laat ik die man maar wat geld geven maar hij bleek er gewoon een tarief voor te hebben en vroeg me dood leuk of ik even 10.000 rp af wilde tikken. Ik denk dat hij zo een aardig zakcentje verdient met al die touristen. Later hebben we nog een tempel bezocht en waren we 's avonds uitgeput van een erg mooie dag touren.

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en even lekker 'n dagje rustig aan gedaan, even aan het strand gelegen en 's avonds een potje gepouled in een barretje.

Toen stond al onze 2e dag touren op het programma, we begonnen bij een tempel gebouwd in de zee (Tanah lot) waar we doordat we vroeg waren (eb) goed foto's van hebben kunnen maken. Na de tempel kwamen we in een apenbos terecht waar we apen nootjes hebben gegeven en zelf een vleermuis vast hebben gehad moet hierbij eerlijk bekennen dat vooral Rosan dit zonder problemen durfde ik had het er niet zo op, erg fijn dat een vrouw als gids met ons mee liep want de apen waren maar wat gek op die nootjes. Vervolgens gingen we naar een vlindertuin met allerlei mooie vlinders maar ook, wandelende bladen, takken, kevers en allerlei andere dieren/insecten. En toen, toen was het mooiste rijsteveld van Bali aan de beurt, niet normaal zo groot en zo mooi. Samen met uitzicht op het rijsteveld een goed hapje gegeten en toen met onze chauffeur en een man uit Chili door het rijsteveld gelopen, gesprongen en geklommen. Niet normaal wat een mooie ervaring!

Op Java heb ik natuurlijk een hoop lekkere dingen gegeten waar ik ook Rosan kennis mee heb laten maken, zo ook Bakso een soort groentensoep met erg grote gehaktballen. Onze chauffeur wist een goede plek daarvoor in Sanur en daar zijn we dus samen even naar toe gefietst, bleek een traditioneel op straat eettentje te zijn, we durfde het aan en hebben heerlijke bakso op. De koste waren helemaal niet normaal. 18.000 rp wat neer komt op 1,44 euro voor 2 bakjes soep en 2 flesjes water... :D

Omdat we Sanur wat saai vonden hebben we de volgende dag onze plannen gewijzigd en ons hotel gecancelled. Kerstavond zijn we samen lekker uit eten geweest en hebben we een lekkere cocktail op.

Ik had nog contacten met een local en daar zijn we eerst kerst gaan vieren, die vrouw heeft ons allerlei mooie stranden laten zien, goede eettentjes en we hebben met haar voor kerst het dobbelspel gespeeld met wat kleine cadeautjes. Ook hebben Roos en ik nog samen op zo'n banaan achter een boot gezeten en er af gelegen:D. Toch nog een beetje kerst gevoel dus, die vrouw was erg gastvrij en we hebben 2 dagen bij haar thuis geslapen, zelf n auto gehuurd en de omgeving verkent. TOP!

Daarna stond onze trip naar Lovina op het programma, helemaal in het noorden van Bali, zwarte stranden door het vulkaanzand en kans om dolfijnen te spotten. Op de heenweg nog wat leuke plekken bezocht waaronder een warmwaterbron wat een soort outdoor Sanadome leek. Ook kwamen we langs de geboorteplaats van onze chauffeur en hij heeft ons zijn ouderlijk huis laten zien met de familie tempel, jemig wat hadden hun zelf een mooie tempel, niet normaal!!
In Lovina zijn we de volgende dag vroeg om, om 6 uur in een typisch Balinees bootje te stappen, op naar de dolfijnen! Na een behoorlijke tijd varen hebben we er uiteindelijk heel veel gezien en erg dicht bij de boot, wat zijn dat een mooie beesten. Na de dolfijnen even een uurtje terug naar het hotel om te ontbijten waarna we met het zelfde bootje zijn gaan snorkelen, het leek of we door het aquarium van de chinees zwommen met mooie vissen en koraal. Samen ook nog de vissen brood gevoerd, ze aten zo uit je handen!!
Op de terugweg van Lovina naar Kuta zijn we nog gestopt bij mooie watervallen en hebben we ook daar natuurlijk weer mooie foto's gemaakt. Helaas kregen we allebei wel rond oudjaar een beetje de griep maar het het heeft de pret in Kuta zeker niet mogen drukken.

Ik weet niet wat dat is maar als ik op reis ben geeft het me een ultiem gevoel van vrijheid als ik zelf een auto, motor, boot of wat dan ook mag besturen om zo de omgeving te verkennen. Na een klein beetje aandringen ging Rosan akkoord om na de auto een motor(scooter) te huren om zo door Kuta te kunnen crossen, net als alle locals zijn we overal tussendoor gesjeesd maar voelde het allemaal best veilig, mijn complimenten voor Rosan die het allemaal prima vond!!

We zijn ook nog even langs het strand gegaan om daar een afspraak te maken met een surfdude voor een surfles, de volgende dag om 10.00 uur stond ik dan op het strand voor mijn eerste surfles, Rosan was niet lekker dus die hield het bij foto's van mijn gestuntel maken. Ik kreeg eerst les op het droge om de techniek onder de knie te krijgen waarna ik na goed oefenen het water in mocht. Ik had priveles van een local die het prima uit kon leggen allemaal, mijn 1e surf was dan ook helemaal terug naar het strand, ook de keren daarna gingen niet echt slecht en begon al een beetje te sturen etc. Het werd allemaal anders toen ik zelf moest peddelen, de juiste golf uit moest kiezen, wat was dat zwaar zeg, iedere keer net te vroeg of te laat waardoor je weer zout mag happen, wel erg leuk om te doen en ga het in Australie zeker nog eens proberen.

Verder hebben we in Kuta eigenlijk best rustig aan gedaan en van elkaar genoten, we waren allebei behoorlijk verkouden maar toch het nog erg fijn samen gehad. Het afscheid nemen viel behoorlijk zwaar... Maar ben erg trots op Rosan hoe ze het allemaal doet. Ik zit inmiddels mijn eerste dagen in Melbourne en zal jullie in het volgende reisverslag weer vertellen over mijn ervaringen hier.

Groetjes in Nederland!!!

  • 07 Januari 2013 - 10:14

    Simone:

    Hoi Richard (en Rosan),

    Allereerst nog de allerbeste wensen voor 2013! Dat het maar weer een mooi (avontuurlijk!) jaar mag worden...
    Wat een mooi verslag, het lijkt me echt een prachtig land, echt een hele andere wereld! Fijn dat jullie het zo gezellig gehad hebben... Ben al weer helemaal benieuwd naar je volgende verhalen.

    Groetjes vanuit Houten van

    Stef, Simone, Bart, Stef jr. en Brittje

  • 07 Januari 2013 - 13:41

    Lisanne:

    Gave foto's!! Have fun daar nog xxx

  • 07 Januari 2013 - 14:51

    Simone En Thomas:

    Heey Richard..

    Nog de beste wensen!
    Kijk jou verslag komt precies op de goede dag.. Roos heeft gister veel verteld over jullie reis samen en nu hebben we de foto's erbij en krijgen we er ook een mooi beeld van hoe het daar dan is.
    Echt fantastisch! ..Die vleermuis vind ik persoonlijk wat minder maar hijs wel echt groot..
    Ik weet niet of je nu met je backpacken nog regelmatig een verslag er op zet maar blijven natuurlijk wel op de hoogte...
    Heel veel plezier en geniet Down Under...

    Liefs Thomas en Simone

  • 07 Januari 2013 - 15:54

    Mama:

    Hallo Richard
    Wat maak jij veel mee,al veel gehoord van Rosan en mooie foto,s gezien.
    We zijn blij dat Rosan weer goed is aangekomen , en het is inderdaad erg knap van d,r zo in haar uppie.
    Je maak me wel wat nieuwschierig wat voor wens je daar gedaan heb.
    Als je jou verhalen zo lees heb je zin om morgen te vertrekken,Wie weet komt het er nog een keer van.
    Het is jou in ieder geval gegund je heb er hard zat voor geknokt in je studietijd,dus geniet nog maar even voor je straks echt aan het werk gaat,Verder een hele goede reis gewenst en liefs van mama

  • 07 Januari 2013 - 19:41

    Mia:

    Hoi Richard,

    Tjonge jonge, jij maakt wel wat mee zo zeg!
    Wat een prachtige foto's ook. Bijna onnatuurlijk zo mooi groen daar! En wij hebben ook wel een paar vleermuisjes vliegen maar die zijn echt wel wat kleiner hoor! Gelukkig maar!
    Heel veel plezier in Australië gewenst.

    Mia

  • 12 Januari 2013 - 14:11

    Saskia Kuipers:

    Super leuk verslag!! zo te horen hebben jullie veel gedaan daar! het mooist stuk vond ik nog wel dat het leek alsof je door het aquarium van de chinees zwom hahahaha, ik lag echt helemaal dubbel!
    Veel plezier nog in australie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 28 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1308
Totaal aantal bezoekers 21677

Voorgaande reizen:

04 November 2012 - 02 Mei 2013

Indonesië + Australië

Landen bezocht: