Let's go down under - Reisverslag uit South Melbourne, Australië van Richard Vernooij - WaarBenJij.nu Let's go down under - Reisverslag uit South Melbourne, Australië van Richard Vernooij - WaarBenJij.nu

Let's go down under

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

08 Februari 2013 | Australië, South Melbourne

De eerste maand in Australie zit er alweer op. Ontzettend veel meegemaakt en gedaan en dan schiet het reisverslagen typen er een beetje bij in. Maar goed nu dus wel weer een hoop nieuws om over te schrijven. Even een maandje terug waar ik dus op 3 januari aan kwam in Melbourne, daar sta je dan aan de andere kant van de wereld, mijn hostel had ik al geboekt dus gelijk die kant maar op gegaan. Na het inchecken bleek kamer 18 mijn kamer te zijn, een souterrain met weinig licht en ventilatie maar wel veel stapelbedden, aan een kamergenoot even nagevraagd welke bedden vrij waren en toen mijn spullen een plekje gegeven. Het was zeker even wennen moet ik zeggen. Om wat tips van andere te krijgen ben ik gelijk maar in de gezamenlijke ruimte gaan zitten en daar wat handige (backpacker) tips gekregen, daarna op pad gegaan voor wat boodschappen, bankzaken, sim kaart en belastingnummer. Ik had hier een week voor uitgetrokken dus dat was een meevaller. Wat natuurlijk niet echt meeviel waren de prijzen in de supermarkt. Kanonnen wat is Australië duur, ik was er een beetje op voorbereid maar het is toch apart om minimaal 40 dollar voor een kratje bier neer te leggen of 4 tot 5 dollar voor een kilo appelen. Stappen is al helemaal niet grappig waar je dus 8 tot 12 dollar voor een pilsje betaald. Verder is mijn eerste week in Melbourne erg goed bevallen. Het is echt een super mooie en chillen stad en de mensen in het hostel waren erg gezellig. De eerste paar dagen veel opgetrokken met 2 Nederlandse meisjes die tegelijk met mij aankwamen in Australië / hostel. Samen een beetje Melbourne gaan verkennen en wat leuke plekken bezocht. Al vrij snel kwam het plan om de Great Ocean Road te gaan rijden. Een mooie lange weg langs de zuidkust tussen Melbourne en Adelaide. Na 2 dagen in Australië reed ik met 4 andere Nederlanders in een gloedje nieuwe Toyota Corolla met slechts 3200 km op de teller over de mooie wegen van Australië. Wat een topervaring en wat een heerlijk gevoel geeft dat. Wat ook erg gaaf was om onze eerste Koalas in het wild te spotten. Op een dag zo'n 750 km op de teller erbij gezet, een van de backpacker tips zijn de soft ijsjes van MC Donalds voor 30 dollar cent, daar stonden we dan in de MC drive met 5 softcones voor anderhalve dollar, je bent en blijft een (Nederlander) uhu backpacker... In die week nog veel van de stad kunnen zien en een van de letterlijke hoogtepunten was wel de Eureka tower, wat hoogte betreft vergelijkbaar met de Eifel toren maar toch het is de hoogste toren van Melbourne en het gaf een erg mooi uitzicht. Gaaf om het stadion van zo dichtbij te zien waar 2 weken later de grootste tennishelden zijn/haar wedstrijden spelen. Na 1 week Melbourne stond mijn vlucht naar Alice Springs op de planning, Alice Springs licht in het midden van Australië wat ook wel de outback genoemd wordt. Hier vindt je dus het rode zand en de Aboriginals maar niet te vergeten Ayers Rock en Katatjuta. Vooral Ayers Rock oftewel Uluru is een behoorlijke trekpleister in de outback van Australië. Om deze reusachtige rock van dichtbij te mogen bekijken had ik hiervoor een 3 daagse tour geboekt en een paar dagen hostel in Alice Springs. Een klein nadeeltje was dat ik daar was met record temperaturen en de thermometer de laatste 11 dagen nog niet lager dan 40 graden had aangegeven. Zo toeristisch als wat zat ik in ieder geval na 1 dag hostel in een bus met 75% Japanners, Taiwanezen en Koreanen en verder gelukkig nog een paar mensen uit Engeland, Duitsland en Spanje. Wel een paar topdagen gehad met als hoogtepunten; Kings Canyon, Uluru, Katatjuta en slapen in een swag (outdoor slaapzak) onder duizenden sterren tussen de wilde kangaroes, camels, lizzards (grote reptielen), paarden en dingoes (wilde honden). Ook werden we erg goed voorzien van eten en was het mooi om mee te helpen met het klaar maken van de lekkerste maaltijden op traditionele wijze. 3 dagen lang ontzettend veel water gedronken en foto's gemaakt en een erg mooie ervaring opgedaan! Na terugkomst van de tour had ik nog een paar dagen in Alice Springs waar eigenlijk niks te beleven was, ben nog wel met een jongen een rondje gaan maken door het stadje maar je kunt je het beeld wel voorstellen van een botanische tuin met 40 graden… Het waren dus een paar lekkere rustige daagjes met gelukkig een zwembad en wifi bij het hostel. Vanuit Alice Springs ben ik doorgevlogen naar Perth een redelijk grote stad aan de westkust. Ik had nog niet echt een plan wat te gaan doen. Het enige doel dat ik had was iets van de westkust te kunnen zien omdat dat zeker de moeite waard zou zijn, bij aankomst in het hostel ben ik vrijwel direct naar het planbord gelopen om te kijken of iemand het zelfde idee als mij had, er hing een A4'tje van een Australische jongen die een rit langs de westkust naar het noorden aanbood alleen helaas niet met terugweg, wel even overwogen om met hem mee te gaan en hem nog een keer ontmoet maar het ging om ruim 3000 km naar boven in maar 3 dagen dus uiteindelijk toch ervoor gekozen om met een tour mee te gaan. Vooraf aan de tour nog een paar dagen in Perth gehad en nog een dagje wezen shoppen. Kleren kopen in mijn eentje is niet een van mijn sterkste punten maar wel mooi dat je tegenwoordig even een fotootje door kunt appen naar de andere kant van de wereld (Rosan) om haar mening even te horen. Eigenlijk was shoppen niet zo'n best idee omdat ik wat bagage kilo's betreft een van de slechtste backpackers allertijden ben. Het idee was dat mijn bagage zou krimpen maar bij mijn laatste vlucht checkte ik helaas in totaal incl. mijn handbagage bijna 30 kg in… Ik zal wel een keer een foto laten maken hoe mijn volksverhuizing eruit ziet van het ene naar het andere hostel. Maar goed na een paar dagen Perth begon mijn 8 daagse tour naar Exmouth en weer terug, wat een top tijd was dat!! Dit keer geen groep met Aziaten maar een gezellige groep backpackers allemaal rond dezelfde leeftijd. De eerste paar dagen bestonden wel veel uit bus zitten wat gelukkig afgewisseld werd met stops op de mooiste plekken aan de westkust. We sliepen in de betere hostels en 1 nacht zelfs op ver afgelegen sheepfarm met een erg mooi privestrand. Hoogtepunten waren, de crystal caves met de stalagmieten en stalagtieten, national park met wederom koalas en n soort papegaaien, de pinnacles (met n paar koude biertjes bij zonsondergang!!!), baby kangaroe vastgehouden en grote kangaroes gevoerd, Hutt River Provence (een deel dat een eigen land betreft en niet officieel tot Australie behoort, zie wikipedia) heb daar trouwens ook een stempel voor in mijn paspoort gescoord, kayakken en capsizen, Z bend gorge hike tour wederom mooie tour door de rode gesteentes, sharkbay, shell beach (strand zonder zand maar alleen maar kleine witte schelpjes), overnachting in het meest westerlijke plaatsje met een avondje karaoke en biertjes in de meest westerlijke bar van australie, monkey mia (wilde dolfijnen die voor een stukje vis naar de kust komen), buiten geslapen in een bed op een schapenboerderij, coral bay (super snorkelspot en erg mooi strand) en turquoise bay (een overtreffende snorkelspot en nog mooier strand, een niet normaal zo grote vis gezien). Al met al een toptijd gehad aan de westkust met een gezellige groep en super activiteiten en bezienswaardigheden. Na terugkomst had ik nog 2 nachten in Perth waarvan ik 1 dag naar Rotness Island ben gegaan, daar met de fiets de mooiste stranden bekeken en de rotness beestjes tegen gekomen. De dag daarop zat de tijd in Perth er alweer op, weer terug naar Melbourne om de Oostkust te gaan bekijken en misschien nog wat te gaan werken. De westkust was in ieder geval top, mocht je naar Australie gaan sla deze dan zeker niet over!! Inmiddels heb ik ook Melbourne weer verlaten ik ben daar ongeveer een week geweest en heb de eerste paar dagen nog meisjes van de 1e keer Melbourne weer ontmoet, we zaten in St Kilda een suburb van Melbourne en heb daar nog wat wilde puinguins gespot. St Kilda was niet helemaal mijn ding dus nog 2 nachtjes naar het centrum van Melbourne gegaan samen met een Nederlandse jongen die ik ontmoet heb. Samen zijn we al eventjes hard op zoek naar een baantje en zijn daarvoor afgereisd naar Shepparton een gebied 250 km boven Melbourne met een hoop fruit, met een beetje geluk kan ik na dit weekend aan de gang als, ja je raadt het al APPELPLUKKER. Mijn ervaring komt hierbij nog goed van pas want ben al mensen tegen gekomen die al een behoorlijke tijd opzoek zijn naar werk. Zo kan ik mooi nog wat centen verdienen voor de rest van de oostkust en het lijkt me natuurlijk wel een mooie ervaring om eens appels te plukken aan de andere kant van de wereld. Verder bevalt het allemaal prima, heb mijn draai wel gevonden, eten koken, wasjes draaien en die overvolle sleeping dorms beginnen wel normaal te worden. Verder vergeet ik natuurlijk niet om ontzettend van deze tijd te genieten en natuurlijk mijn ervaringen bij te houden voor deze reisverslagen. Ben inmiddels een paar uurtjes verder met het schrijven van dit verslag want heb deze laptop geleend van een franse jongen en die kennen niet het zogenaamde QWERTY toetsenbord dat wij kennen… Ik laat het hier bij maar houdt jullie zeker op de hoogte van mijn verdere ervaringen. Allemaal de groetjes daar, fijne carnaval of wintersport; succes met alle sneeuw problemen maar zoals ze hier zeggen NO WORRIES… Cheers!! Richard

  • 08 Februari 2013 - 03:14

    Richard Vernooij:

    Sorry de enters tussen de stukken tekst zijn weggevallen, maar zit momenteel in de middle of nowere zonder computers met internet... Hopelijk lukt het om snel wat foto's toe te voegen. Gr

  • 08 Februari 2013 - 07:32

    Karin Kamminga:

    Hoi Richard,

    Super leuk om je verhaal te lezen. Wat een ervaringen allemaal!
    Succes met het zoeken van een baantje in de appelen haha.

    Geniet ervan!

    Groetjes Karin

  • 08 Februari 2013 - 10:57

    Marcel:

    Hoi Richard,

    Wederom een geweldig reisverhaal om te lezen!

    Geweldige ervaring, geniet er nog maar lekker van!

    Groetjes,

    Marcel

  • 11 Februari 2013 - 10:52

    Sabine Vernooij:

    Hey Richard!! Wat maak je veel mee, wat gaaf zeg!!
    Wij hebben vorige week dinsdag Alex weggebracht naar Schiphol, hij zit ook bij jou in de buurt. Hij zal wel proberen met je te contacten binnenkort :).
    Heel veel plezier nog en superleuk om te lezen en te zien wat je allemaal doet daar.

    Xx

  • 11 Februari 2013 - 21:52

    Simone:

    Hoi Richard,

    Wat een belevenissen allemaal; leuk om toch een beetje op de hoogte te blijven. (En zo lekker warm; hier is het nog koud en erg guur), geniet heerlijk daar van alles en iedereen! Nog heel veel plezier gewenst,

    Groetjes,
    Simone, Stef, Bart, Stef jr en Brittje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Actief sinds 28 Sept. 2012
Verslag gelezen: 727
Totaal aantal bezoekers 21679

Voorgaande reizen:

04 November 2012 - 02 Mei 2013

Indonesië + Australië

Landen bezocht: